Ottelukilpailut

Taekwondon kilpaottelu (kyorugi) on täyskontaktiin perustuvaa kamppailua, jossa myös päähän kohdistuvat potkut ovat sallittuja.

Ottelussa käytettävät suojavarusteet ovat pääsuoja, rintapanssari, hammassuoja, sääri- ja käsivarsisuojat, hanskat sekä alasuoja.

Sinisessä panssarissa ottelevaa kutsutaan Chong (sininen) ja punaisessa panssarissa ottelevaa Hong (punainen).

Turvallisuudesta ja ottelun kulusta vastaa keskustuomari. Pisteitä antaa 1-2-3 kulmatuomaria. Sähköisestä järjestelmästä vastaava tuomari ja tuomarivalvoja yleensä koordinoi ja organisoi tuomarit ja linjaukset.

Voimakkaasti potkupainotteisen ottelun luonne on nopeaa ja liikkuvaa, koska säännöt kieltävät mm. kiinnipitämisen ja sekä lantion alapuoliset potkut sekä päähän kohdistuvat lyönnit.

Otteluissa on reaaliaikaisesti toimiva elektroninen pisteenlaskujärjestelmä panssarissa sekä pääsuojassa jotka aktivoituvat sähkösukan joka on jalassa kosketuksesta tai potkuvoimasta. Lyöntejä ei järjestelmä laske vaan kulmatuomarit.

Otteluissa pisteitä saa seuraavasti:

• vartaloon (panssari) osuvasta lyönnistä, 1 piste
  • vartaloon (panssari) osuvasta potkusta, 2 piste
  • vartaloon osuvasta pyörähtävästä potkusta, 2 lisäpistettä
  • päähän osuvasta potkusta, 3 piste
  • päähän osuvasta pyörähtävästä potkusta, 2 lisäpistettä
  • Virhe tai rangaistus, 1 piste vastustajalle

Säännöt löytyy Kilpailut osiosta "Kilpailusäännöt"

ETKDA Lauha Liukko-Sipi (kasvosuojassa)