VYÖARVOT JA -KOKEET

Vyöarvot

Vyöarvoissa noudatamme Kukkiwonin vyöjärjestelmää muutamin poikkeuksin, jotka ovat, sininen 2 natsaa, sekä punainen 2 natsaa lapsien vyöarvojen etenemisessä. Halutessaan ei tarvitse suorittaa vyöarvoja ollenkaan esimerkiksi kuntotaekwondoa harrastamalla.

Vyöarvot ja värit on tarkasti mietitty WT Taekwondon linjauksien mukaan sopiviksi.

Vyönäyttövaatimukset (Vyökokeet)

Vyökoevaatimuksissa käytetään pääopettajan kehittämää vyönäyttö ohjetta, jota noudatetaan seurassamme tekniikoita soveltaen punaisena lankana treeneissä koko aika kauden edetessä. Kaikki mitä opitaan tulee yleensä seuraaviin vyökokeesiin, mutta kertauksia tehdään myös. Vaatimuksia saatetaan muuttaa tilanteista riippuen vyönäytöissä ja henkilöille osaamistason, liikkuvuuden tai muun sitä vaatiessa.

Vyökokeeseen tulevia

Vyökokeisiin tulevia asioita treenaamme ohjatusti kauden aikana periaatteessa koko ajan, tekniikoihin ja tuleviin vyökoeryhmiin liittyen. Ohjattu harjoittelu on vain pieni osa siitä mitä omatoimisella harjoittelulla saat itse aikaiseksi. Muista harjoitella aktiivisesti kotona treeneissä opeteltuja tekniikoita ja varsinkin vaikeampia asioita itselle, esimerkiksi (Poomset, 4-suunnan potkut, kombinaatiot, oikeat tekniikat, tasapainoa tai muuta mitä koet että treeneissä ei ehdi tarpeeksi harjoitella. Omatoiminen harjoittelu ja muu liikunta on 70-80% harjoittelustasi ja ohjattu harjoittelu antaa vain TKD tekniikoiden oikeita suorituseväitä sinne omatoimiseen harjoitteluun, jotta pystyt kehittämään itseäsi oikein ja treenaamaan/kertaamaan jo opittuja asioita. Myöhemmin huomaat että tekniikat alkavat tuntua tutuilta ja osaat oman kehon toimintaa muokkaamaan jo paremmin TKD tekniikoihin sopiviksi.

Tekniikoiden vaikeus: Vyöarvon kasvaessa tekniikat vaikeutuu, joten alussa tuntuvat helpohkot tekniikat saattavat joistakin tuntua liian helpoilta, mutta ne luovat kaiken perustan Taekwondolle. Hyvä perusta on kuin pyramidin pohja jossa huipulla tehdään sitten liikkeitä mitä ei osannut edes kuvitella oppivan.

Vyökoeharjoitukset

Pidetään 1-(2) kerran ennen vyökoetta, riippuen osaamistasosta ja aikatauluista, ryhmistä ym., siinä käydään läpi tekniikoita/asioita joita on treenattu koko kauden aikana ja edetty mahdolliseen vyökokeeseen asti. Normaalisti ei välttämättä vyökoeharjoituksia ole seuroissa, koska harjoituksissa treenataan juuri niitä asioita ohjatusti mitä kunkin seuraavaan vyökokeeseen tulee. Tarvittaessa pidämme ns extra treenin vielä vyökoeharjoituksen lisäksi vyökokeita varten, se vain silloin mikäli tuntuu että tekniikoita ei osata tai joku haluaa opastusta ja jeesiä vielä extrana juuri ennen vyökoetta. Vyökoeharjoitukset pidetään lähellä vyökoetta (se on ns kenraaliharjoitus) että ne on sitten hyvässä muistissa ja osaaminen OK vyökokeissa.

Vyökoekutsut

Vyönäyttöihin aina kutsutaan, kun seuran opettajat (Sabumnim) katsovat, että harrastaja on edistynyt riittävästi, osaaminen ok, asenne kohdallaan. Teknisten ominaisuuksien lisäksi seurataan myös henkilön henkistä valmiutta ja kasvua Taekwondon periaatteiden mukaisesti. Ilmoitetut kerta/tuntimäärät ovat suosituksia. Värivöiden vyönäytön pitää Espoo TKD Academyn tai yhteistyöseuran Dan arvoinen henkilö. Poom, Dan vyöt suoritetaan Espoo TKD Academyn mestareille tai yhteistyöseuran mestareille. Paikalla on aina vähintään kaksi (2) mustan vyön omaavaa hlöä. Näytöllä pyritään korostamaan tapahtuman koulutuksellista näkökulmaa: vyönäyttö on erinomainen harjoitus, jossa kukin näyttää osaamistaan. itsearvioinnilla yhdessä harrastajan kanssa voidaan miettiä valmiutta vyönäyttöön. Ohjaajat ja apuohjaajat auttavat opettajia vyönäyttötilaisuudessa, joista tehdään merkintä myös kokelaiden ja auttajien treenikorttiin.

Vyökokeen uusiminen

Vyökoe on mahdollista aina uusia ilman lisämaksuja ja yleensä jo hyväksytysti suoritetut tekniikat huomioidaan uusinnassa vähennettäväksi. Kannattaa treenata omatoimisesti sitä/niitä asioita mitä vyökokeessa ei ihan saavuttanut ja kysyä opastusta tai apua tai treenimahdollisuutta että ne varmasti sitten osaa kertausvyökokeessa. Huomaat että itsellekin tulee hyvä fiilis kun tekniikat/asiat osaa ja on oikeasti ansainnut sen vyökokeen.

Ennenaikainen vyökoe

On olemassa vastavuoroisesti mahdollisuus vyökokeeseen ennen virallista omaa vyökoe aikaa, jos ohjaajat huomaavat ja tietävät että taekwondon kanssa on tehty töitä, tsempattu joka asiassa, asenne huipussaan, hyvä kilpailumenestys tai esim muualla tapahtunut harjoittelu lisää määrällisesti treenejä ja merkintöjä esim leirit, kisat, toisen seuran kanssa extra treenaus tms. Näytä että on extraa, on asennetta, on menestystä ansaita aiemmin graduointi mahdollisuus.

Värivyövaatimukset kirjallisena itselle

10Kup - 1Kup vyönäyttövaatimukset seuraavaan itselleen tulevaan vyökokeeseen saa Timolta tai Kirsiltä kauden aikana YV (harrastajat)

Innokkaimmat ovat kopioineet näitä vaatimuksia ja sivuja omiinsa, heh.